Mortierbrigade

Zoals steeds hink ik weer een beetje achterop, maar ik heb net de Mortierbrigade ontdekt. Een reclame bureau dat nog geen maand geleden van start is gegaan en samen werkt met mensen als Guy Mortier en Tom Van Dyck. Je hebt ongetwijfeld hun campagnes voor humo al gezien (Humo Liegt en Let the beast go/posters), maar daar is het mij nu even niet om te doen. Ik heb volgende uitspraak van Jens Mortier uit hun persbericht gehaald:

‚ÄúWij vinden de huidige manier van reclame maken verbazingwekkend traditioneel en conservatief. Onder het motto 'confuse & conquer' willen we reclame weer spannend en pakkend maken. Reclame vandaag is een opgewarmde macaronischotel: hetzelfde als gisteren, vaak onge?Ønspireerd en niks om naar uit te kijken. Met een nieuwe manier van werken, het betrekken van inspirerende outsiders en een open vizier op reclamedragers en ‚Äìkanalen, willen we van alledaagse reclamekost weer fijnkost maken.‚Äù

Ik kan de man alleen maar groot gelijk geven. De huidige reclame is behoorlijk triestig, of toch zeker in Belgi?´. Ga eens kijken op een website als Advretising/Design Goodness en je zal zien dat de rest van de wereld vaak origineel uit de hoek kan komen. Wat ik mij dan afvraag is of dit ligt aan de opdrachtgevers, durven ze niet eens iets anders te doen, of ontbreekt het in de reclamebureaus aan originaliteit. Ik hoop dat de Mortierbrigade kan waarmaken wat ze vooropstellen, er is inderdaad een injectie nodig, ze zijn alvast goed bezig met hun 'brutale' format, maar houden ze dit vol en zal het in de smaak blijven vallen? Ik ben benieuwd.

Heeft er iemand een idee wat ze zo nogal gedaan hebben? Er is nog niet veel te zien op hun website.

back to top