Het toeval wil dat een dagje nadat ik de vraag stel er een interessante artikel opduikt over hoe je je klanten kan factureren. Via Drawn! kwam ik terecht bij een artikel van Ellen Rohr: How to Charge. Er worden kort wat voor- en nadelen geformuleerd van per uur of per project aanrekenen en verder wordt er uitgelegd wanneer welk formule in uw voordeel speelt. Het artikel begint overginens met een leuke anekdote:
Legend has it that Pablo Picasso was sketching in the park when a bold woman approached him. “It’s you — Picasso, the great artist! Oh, you must sketch my portrait! I insist.†So Picasso agreed to sketch her. After studying her for a moment, he used a single pencil stroke to create her portrait. He handed the women his work of art. “It’s perfect!†she gushed. “You managed to capture my essence with one stroke, in one moment. Thank you! How much do I owe you?†“Five thousand dollars,†the artist replied. “B-b-but, what?†the woman sputtered. “How could you want so much money for this picture? It only took you a second to draw it!†To which Picasso responded, “Madame, it took me my entire life.â€
Maar samengevat komt het er dus op neer dat je het best per uur werkt als het niet heel duidelijk is wat uw opdracht is, je zou nogal bedrogen kunnen uitkomen als blijkt dat je meer werk hebt dan je dacht. Langs de andere kant als alles duidelijk uitgestippeld is kan je een degelijke tijdschatting maken en dan geef je het best een vaste prijs (op basis van je uurtarief). Vooral voor projecten op lange termijn. Wat je uutarief is hangt dan weer vast aan je ervaring en talent.
Ook op 37 signals wordt het artikel aangehaald, waar het iets meer toegepast wordt op grafici. Lees zeker de reacties eens. Hier wordt er over het algemeen ook op gewezen dat je niet alleen uw eigen waarde mee in rekening moet brengen, maar wat de waarde van jouw werk is op lange termijn voor de opdrachtgever:
[...] Take a logo design, for instance. Say it takes you 2 hours to design a logo (rarely so) and you charge $100/hr. Don’t you think a logo that a company is going to use on everything it ever does is worth more than $200 to them? [...] - Chris H
Ik denk dat ik net wat duurder ben geworden. Om af te sluiten nog even mijn vader (jawel) citeren: "Je moet ook durven doorrekenen aan de klanten, wij doen dat ook." Nu nog uitzoeken waar de grens van wat realistisch is ligt en mezelf wat opwaarderen.