Grappig om te lezen hoe Pietel nu (bijna) volledig bij digitale fotografie zweert. Ik herinner mij hem zo een twee jaar geleden nog - toen we beiden nog bij veto werkten - behoorlijk sceptisch staan tegenover digitale fotografie. Je hoeft zelfs zo ver niet terug te geen, je zal zeker nog een post vinden op zijn weblog, niet lang voor hij zijn digitaal toestel in huis haalde, waar hij pleit voor de analoge fotografie. Leuke discussies ook.
Angst voor het vreemde zeker. Net zoals ik geregeld hoor dat iemand niet graag met een opzetflits werkt, dat geeft lelijke resultaten. Tot ze weten hoe het moet. (Ik zelf was ook zo). Of mensen die niet graag met studiolampen werken en veel liever natuurlijk licht gebruiken. Tot ze weten waar ze mee bezig zijn. (Ik zelf was ook zo). Je moet de dingen soms wat tijd geven om te weten hoe je er het best mee werkt en om de truken wat te leren kennen.
Zo ook voor digitaal. Kennis van de nodige software en het opbouwen van een workflow dat voor werkt is cruciaal. Maar ik wou eigenlijk even terug vallen op deze reactie van Djivy:
Weet je wat ik spijtig vind? Dat niemand noch vol verwachting uitkijkt naar het resultaat van een digitale shoot. Iedereen heeft de beelden immers al gezien, net als je aangeeft met “klanten beginnen dat te verwachten: Mag ik eens kijken?†En het moeten er best ook héél véél zijn; dat hoort nu eenmaal. Anno 2006 is de magie van fotografie dan ook omgekeerd evenredig met de grootte van het preview-schermpje, of de release van je Photoshop-versie, of het aantal DVD’s dat je nog dezelfde dag kan afleveren. ‘t Lijkt wel bandwerk. [...]
Mensen zijn zeker nog verwonderd als ze hun beelden krijgen en ze kijken zeker nog vol verwachting uit, maar dit laatste is voornamelijk omdat ze hun beelden zo snel mogelijk willen kunnen delen met anderen. Ik heb geen vergelijkingsbasis met analoog werken omdat ik het amper gedaan heb, ik ben digitaal opgeleid en weet hoe ik daar effecient moet werken. Maar het vraagt ook heel wat tijd. Ik probeer alsnog in te gaan op de verwachtingen van de mensen en voel me bijna schuldig als ik zeg dat het wel zeker twee weken zal duren.
Algemeen wordt wel begrepen dat als ze een hele mooi print willen er dan wat tijd in kruipt om het maximum uit het beeld te halen. Maar er lijkt een onbegrip of een gebrek aan kennis te zijn rond het professioneel werken met digitale beelden na de shoot/reportage.
De meeste mensen denken dat je, net zoals hen, in JPEG werkt en dat je de foto's onmiddellijk kan meegeven op een CD (ik overdrijf wat). Ze denken ook dat de foto's uit het toestel onmiddellijk bruikbaar zijn, je hebt ten slotte een groter en duurder toestel dan zijzelf. Enz..
Natuurlijk is het niet aan de klant om de nodige kennis te hebben om jouw beroep te begrijpen. Ik heb ook wel al ervaren dat als je even de tijd neemt om uit te leggen hoe het proces verloopt en wat er allemaal bij komt kijken je onmiddellijk op meer begrip kan rekenen. Ik maak dan ook meteen duidelijk dat ik niet overhaast te werk ga, wat achteraf altijd wordt geapprecieerd.